Het kan zijn dat je je creditcard moet blokkeren. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij verlies of diefstal van je kaart. Het is dan aan te raden om de kaart zo snel mogelijk te blokkeren, zodat anderen er geen misbruik van kunnen maken.
Zelf heb je niet de mogelijkheid om je creditcard te blokkeren. Dit moet de uitgever of creditcardmaatschappij doen. Hiervoor moet je contact zoeken met hen.
Ook is het mogelijk dat de creditcard zichzelf automatisch blokkeert. Als een pincode vaak verkeerd ingetoetst is bijvoorbeeld. Een andere manier is als er verdachte transacties plaatsvinden. Als dit is gebeurt, kan je contact zoeken met de maatschappij.
Telefoonnummers
Laat je je creditcard blokkeren, dan dien je te bellen met het nummer van de uitgever van je creditcard. In onderstaande tabel vind je een overzicht van de aanbieders, waarmee je contact kan zoeken. Je creditcard blokkeren kan via deze weg elke dag van de week, 24 uur per dag.
Uitgever: | Telefoonnummer: |
---|---|
ICS (o.a. Visa, Mastercard, Bijenkorf, ANWB, Nationale-Nederlanden Creditcard) | + 31 (0) 20 660 0611 |
ING Creditcard | + 31 (0) 20 228 8800 |
American Express | + 31 (0) 20 504 8196 |
Rabobank | + 31 (0)88 722 6767 |
ABN Amro | + 31 (0) 20 660 0611 |
Money2G0 | 0900 204 0630 |
Visa algemeen | 0800 022 3110 |
Mastercard algemeen | 0800 022 5821 |
Fraude gepleegd?
Het is natuurlijk mogelijk dat er al fraude met je creditcard is gepleegd, voordat je deze hebt kunnen blokkeren. Als je op tijd je creditcard laat blokkeren, dan krijg je de betalingen die verricht zijn vergoed.
Daarom is het wel noodzakelijk dat je om de zoveel tijd eens kijkt of er ongewenste betalingen tussen zitten. Maatschappijen raden je daarom aan om dat een aantal keer per maand te doen.