Heb je een onterechte betaling op je creditcard gehad? Dan dien je daarin snel actie te ondernemen, om zo de kans groot te houden dat je het onterechte betaald bedrag terug kan krijgen. De stappen die je daarin moet ondernemen, zijn afhankelijk van de situatie.
Op deze pagina geven we een aantal situaties, en de acties die daarin genomen kunnen worden. Bij twijfel kan je altijd contact zoeken met je creditcarduitgever. Zij kunnen je het beste helpen.
Onterechte afschrijving op creditcard
Heb je te maken met een onterechte afschrijving op je creditcard? Bijvoorbeeld van een onbekend bedrijf? Dan kan er sprake zijn van fraude. In dit geval moet je contact zoeken met de alarmlijn van je creditcarduitgever. Hoewel er veel gedaan wordt tegen fraudeurs, zijn zulk soort gevallen helaas nog altijd mogelijk.
Heeft het bedrijf al eerder een bedrag afgeschreven of ken je het bedrijf? Zoek dan contact op met het bedrijf, en vraag om opheldering. Als de betaling inderdaad onjuist is, dan zal je contact moeten zoeken met je creditcarduitgever. Daar zal je moeten bewijzen waarom de betaling onterecht is, en kan je betaling teruggedraaid worden.
Aankoop niet ontvangen
Heb je je aankoop via een creditcard niet ontvangen? Dan zal je ook contact kunnen zoeken met het bedrijf. Zo kan je samen met het bedrijf een oplossing vinden.
Mocht dat niet helpen, kan je ook terecht bij je creditcarduitgever. Bijvoorbeeld voor aanspraak op je aankoopverzekering, zoals die op de meeste kaarten geldt.
Niet tevreden over een aankoop
Het kan ook zijn dat je graag je betaling teruggedraaid wil hebben omdat je ontevreden bent met het product dat je hebt ontvangen. Hierin zal je contact moeten zoeken met het bedrijf waarvan je het product gekocht hebt. Daar kan je aangeven het te willen retourneren (om wat voor een reden dan ook). Vervolgens zal het bedrijf het bedrag retourneren.
Als het bedrijf toegezegd heeft om de betaling terug te draaien, maar dit nog niet gebeurd is, dan kan je contact zoeken met je creditcarduitgever. Als je daar bewijs aan kan leveren, dan kunnen zij je verder helpen.
Reservering op creditcard is onterecht
Als er een onterechte reservering is gemaakt op je creditcard, kan je dit niet terugdraaien. Dat komt omdat het nog geen afschrijving is. Zo’n reservering vervalt (zonder verlenging) na 20 dagen. Als je niet weet waarom de reservering gedaan is, kan je contact opnemen met het bedrijf dat de reservering gemaakt heeft.
Neem op tijd actie
Het is erg belangrijk om tijdig actie te ondernemen, wil je de creditcard betaling terugdraaien. Als je binnen een tijdsframe van twee weken contact zoekt, dan zal het waarschijnlijk snel opgelost worden. Als je er langer over doet, bestaat de kans dat je de betaling niet meer terug kan draaien, of dat het erg veel moeite kost.