Een van de vele voordelen van een creditcard, is dat er vaak een aankoopverzekering bij zit. Hierdoor zijn je online aankopen verzekerd tegen bijvoorbeeld diefstal, verlies of schade aan het product. Dit geldt voor aankopen in binnen- en buitenland. Het mooie van zo’n aankoopverzekering, is dat die vaak gratis bij je creditcard gegeven wordt. Wel verschillen de verzekeringen in de voorwaarden van elkaar, lees die dus altijd goed door.
Verschillen in aankoopverzekering
Per creditcard zullen de vergoedingen anders zijn, dat zal staan in de voorwaarden. Vaak is dit wel gelimiteerd. Denk bijvoorbeeld aan een maximaal bedrag per keer of per jaar.
Daarnaast verschillen de aankoopverzekeringen qua periode. De meeste zullen een periode van 180 dagen hebben. De wat duurdere kaarten hebben vaak een periode van 365 dagen. Deze periode gaat in op de dag van aankoop. Ook dit kan je teruglezen in de voorwaarden.
Ook kan het zo zijn dat je een eigen risico dient te betalen als je gebruik maakt van de aankoopverzekering. Daardoor krijg je een vergoeding min het eigen risico. De hoogte daarvan verschilt ook weer, maar zal vaak tussen de 25-50 euro liggen.
Via Creditcardgids.nl kan je een creditcard aanvragen, en daar zal ook vermeld bij worden hoe het zit met de aankoopverzekering.
Wat wordt niet verzekerd?
Niet voor alle aankopen zal je een vergoeding krijgen vanuit de aankoopverzekering. Zo zal je geen vergoeding krijgen als:
- Je in nalatigheid het product hebt achtergelaten (bijvoorbeeld op een openbare plek rond laten slingeren).
- Het product beschadigd is door normale slijtage.
- De schade aan het product de functie van het product niet beperkt.
Ook gelden er een aantal uitzonderingen waarvan het goed is om op de hoogte te zijn. Vaak krijg je ook geen vergoeding voor de volgende aankopen:
- Contant geld of cheques;
- Eten en drinken;
- 2e hands producten;
- Dieren en planten.
Dit zal echter ook per aankoopverzekering verschillen, dus blijft het goed om de voorwaarden te bekijken.
Claimen
Denk je recht te hebben op een vergoeding omdat het product is gestolen of beschadigd? Dan kan je een claim indienen bij je creditcardmaatschappij. Het is wel verstandig om daarvoor de voorwaarden te hebben gelezen, zodat je zeker weet dat je recht hebt op een vergoeding.
Vervolgens zal je een aankoopbewijs moeten laten zien en een schadeformulier invullen. Die stuur je op naar de creditcardmaatschappij, en je wordt verder ingelicht hoe het afgehandeld wordt.